Każdy wie, że zakres obowiązków specjalisty do spraw sprzedaży w znacznej mierze opiera się na jednym, czyli doprowadzeniu do podpisania umowy o zakup produktów oferowanych przez jego firmę. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że doprowadzenie do transakcji jest zaledwie jednym, niewielkim elementem całego systemu pracy specjalisty sprzedaży. Jak można się domyślić, zakres obowiązków specjalisty nie jest jednakowy we wszystkich firmach, a zależy od branży, jaką ta firma reprezentuje oraz od miasta, na terenie którego dana firma prowadzi swoją działalność.
Na przykładzie jednej z firm zatrudniających specjalistów ds. sprzedaży działającej na terenie Zielonej Góry określono, zakres obowiązków specjalisty obejmuje działania przygotowawcze, sporządzanie dokumentacji, działania marketingowe, handlowe i inne. Sama sprzedaż oznacza nawiązanie relacji z klientami, relację tą trzeba jednak umieć podtrzymać i rozwinąć za pomocą dostępnych środków i odpowiednich zabiegów. Do najważniejszych, podstawowych obowiązków specjalisty sprzedaży należą:
- pozyskiwanie i obsługa klientów,
- przygotowanie ofert handlowych,
- prowadzenie negocjacji handlowych,
- zawieranie transakcji,
- realizacja zamówień
- utrzymywanie trwałych i stabilnych relacji handlowych z klientami firmy,
- tworzenie dobrego wizerunku firmy,
- analiza skuteczności stosowanych działań marketingowych,
- prowadzenie dokumentacji sprzedaży.