Rynek pracy nieustannie się rozwija, a wraz z tym pojawiają się nowe stanowiska pracy. Często rodzą się one z innych zawodów. Kiedyś był sprzedawca. Natomiast specjalista do spraw sprzedaży był co najmniej egzotycznym pojęciem. Dziś to pojęcie stało się normą.
Czym tak właściwie zajmuje się osoba obejmująca to stanowisko?
Otóż przede wszystkim musi ona realizować plany sprzedażowe konkretnej firmy. Robi to poprzez utrzymywanie kontaktów ze stałymi partnerami handlowymi. Dodatkowo taki pracownik jest zobowiązany do pozyskiwania nowych klientów. Specjalista do spraw sprzedaży koncentruje się na sprzedaży usług oraz produktów. Nie tylko dla firm, ale również dla klientów indywidualnych. Osoba zajmująca to stanowisko musi nieustannie się rozwijać i pozyskiwać wiedzę o rynku, na którym działa konkretne przedsiębiorstwo. Powinna również monitorować działania konkurencji.
Jednym z najważniejszych obowiązków specjalisty do spraw sprzedaży jest budowanie bazy klientów. Taka osoba nie może być obojętna na realizację założonych planów sprzedażowych. Niekiedy pracownik na tym stanowisku również zajmuje się reklamacjami i wspiera klienta we wszelkich problemowych sytuacjach. Ponadto bierze udział w wydarzeniach branżowych. Często w ten sposób reprezentuje firmę. Specjalista do spraw sprzedaży regularnie prowadzi dokumentację sprzedażową oraz raportuje wyniki swoim przełożonym. Ta praca z pewnością nie należy do najłatwiejszych, ale może być ogromnie satysfakcjonująca. Zwłaszcza z dniem wypłaty. Kiedy pracownik otrzymuje nie tylko podstawę, ale również prowizję od sprzedaży.